Aineen Taidemuseo täytti tämän vuoden maaliskuussa 30 vuotta, ja museo juhlistaakin kolmekymmenvuotista toimintaansa uusitulla perusnäyttelyllä. Museo julistaa ettei sillä ole kolmenkympin kriisiä, vaan se menee eteenpäin täyttä vauhtia. Vaikka museo onkin akateeminen instituutio, se haluaa kaikkien helposti lähestyttävissä. Jos taidemuseo haluaa olla merkittävä kulttuurilaitos, sillä tulee olla elävä yhteys ympäröivään yhteisöön. Aineen taidemuseossa tiedostetaan vahvasti se kenelle työtä tehdään; yleisölle. Siksi Aineen taidemuseo onkin keskittynyt yleisö- ja taidekasvatukseen.

Otsikko Tyttökerho ja kukkahattutädit kääntää alentavan nimittelyn ja vähättelevän suhtautumisen voitoksi. Omista arvoistaan voi olla ylpeä ja niin on myös Aineen Taidemuseo, joka todellakin voi olla ylpeä omasta toiminnastaan. Aineen taidemuseo panostaakin moniäänisyyteen, ja pyrkii olemaan salliva ja ymmärtäväinen ihmisen monenlaisuudelle. Museot ovat merkki sivistyneestä yhteiskunnasta, joka kunnioittaa menneisyyttä sekä kulttuurin kerroksellisuutta ja jatkuvuutta.

image.jpg

Vierailin joku aika sitten Aineen Taidemuseossa tutustumassa uuteen näyttelyyn, josta nostan tässä yhteydessä esiin muutamia mielenkiintoisia teoksia. Käynnilläni huomiota herätti varsinkin Kaisa Törmäsen Heinätytöt (1998-2000), joka sisältää yhdeksän kappaletta vaaleita ja pitkätukkaisia päitä, jotka on aseteltu suureen ympyrään ison salin toiseen laitaan. Teos on oivaltavan yksinkertainen ja kaunis, ja siinä on hyvin kiteytetty jotain Kalevalaisen naisen myyttisestä olemuksesta. Päät on tehty pellava-, hamppu-, sisal- ja juuttikuidusta. Pellavapäät ovat kuin viimeisiä vilauksia veteen kahlaavasta Ainosta, kuuliaisesta mutta kaltoinkohdellusta tyttärestä. Aino edustaa paitsi suomalaisen nuoren naisen ihannetta on myös ylistämällä alistettu, palvottu ja vartioitu. Merja Laineen Pieneksi käyneet kengät voisivat edustaa naisen kriisiä tilanteessa missä nainen ei enää mahdu siihen rooliin mikä hänelle on tarjottu. Klassikoista Ellen Thesleffin Runoilija vuodelta 1940 on harmiton ja romanttinen, Teija ja Pekka Isorättyän Invalid robot A1 sen sijaan kuin pistos sosiaali-ja terveydenhuollon omaantuntoon. Liisa Harjun maalaus Matkalla iskee ajankohtaisuudessaan suoraan Euroopan pakolaiskriisin kansainväliseen ytimeen.

image.jpg