Vaalan Kankarissa, tie 22 varrella Oulun ja Kajaanin puolessavälissä sijaitsee Kankarin vanha kyläkoulu, nykyinen Kankarin Taidehuvila. Kaunis luonnonmaisema Oulujärven äärellä ympäröi Kankarin Taidehuvilaa ja paikka kokonaisuudessaan onkin hyvin viehättävä ja tutustumisen arvoinen. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa hirsirakennuksessa heijastuu 1920-luvun klassismin leima, ja rakennus onkin nykyään museoviraston suojeluksessa.

 

DSC_3308.jpg

Paikka on herännyt uuteen eloon n. seitsemän vuotta sitten, jolloin sinne muuttivat marokkolaislähtöinen taidemaalari, graafikko ja kuvanveistäjä Ben al Ayad perheineen, vaimonsa galleristi Tarja al Ayadin kanssa. Muutaman vuoden aikana al Ayadit ovat onnistuneet luomaan hienon kokonaisuuden ja mielenkiintoisen kohteen. Nykyään taidehuvilalla järjestetään korkeatasoisia taidenäyttelyitä, sekä maalaus – ja litografiakursseja. Taidehuvilalla on pidetty myös konsertteja, runoesityksiä ja muita poikkitaiteellisia tapahtumia. Taidehuvilassa toimii myös taidekehystämö, josta saa laadukkaat kehykset tauluun kuin tauluun

Tämän kesän näyttelyssä on esillä korkeatasoista grafiikkaa kuten aiempinakin vuosina ja näyttelyyn osallistuvat taiteilijat alan huipputaitajia. Ben al Ayadin lisäksi näyttelyyn osallistuvat Maija Albrecht, Matti Hintikka, Juho Karjalainen, Matti Koskela, Kuutti Lavonen, Lauri Rankka, Esa Riippa ja Riku Riippa. Lisäksi näyttelyssä nähdään marokkolaisen Mohen Lechanin teoksia, jotka on al Ayadin teosten tavoin vedostettu Kankarin Taidehuvilalla.

Esillä on sekä litogfafiaa että muita grafiikan vedoksia. Talon isäntä, taiteilija Ben al Ayad on erikoistunut nimenomaan litografiaan, mikä alkaa olla harvinainen menetelmä nykyään. Menetelmä on hyvin raskas ja vaativa, ja vie paljon aikaa ja vaivaa. Vanhat mestarit käyttävät sitä, mutta uusia tekijöitä on harvassa. Tekniikan haaste ja koko prosessin hitaus syntyvät siitä, että jokainen vedoksen väri painetaan eri kivelle. Kivet ovat myös hyvin painavia ja vaatii voimia käsitellä niitä, joten vanhat taitajat joutuvatkin jossain vaiheessa luopumaan tästä menetelmästä. Litografia on kuitenkin grafiikkaa herkempi ja moniulotteisempi laji, mikä mahdollistaa perinteistä grafiikkaa läpinäkyvämmän painojäljen ja laajemman värien kirjon.

DSC_3301.jpg

Al Ayadin töistä voisi mainita tältä vuodelta esim. El moro judeo-nimisen työn, joka tekee erikoisen vaikutelman. Kun sitä katsoo tuntuu, että teoksen mieshahmo katsoo sinua suoraan silmiin, ja kun vaihdat paikkaa vaikuttaa siltä, että tuo katse seuraa sinua. Tällaisen vaikutelman luominen vaatii taitoa, jota Al Ayadilla varmasti on. Samanlainen vaikutelma syntyy Vaalasta lähtöisin olevan Juho Karjalaisen työstä Siivetön enkeli (etsaus 1997). Suurikokoisen ja voimakkaan punaisen teoksen hahmo siirtyy mukanasi kun liikut. Näyttelyn suosituin/ myydyin vedos näyttää olevan Kuutti Lavosen Metsänneito (litografia 2015). Lavonen onkin näyttelyn vakiovieras, joka on myös näyttelyn kuraattori al Ayadien lisäksi. Lauri Rankka on tuonut näyttelyyn viime vuodelta olevia teoksia, joissa näkyy vedenalainen maailma, millaista en ole Rankan töissä ennen nähnyt.

Kankarin Taidehuvila on nykyisin Tervan tien ja Unescon suojeluksessa olevan Rokua Geoparkin virallinen käyntikohde. Taidehuvila kuuluu myös Oulujärven kulttuurikierrokseen, joka tammikuussa 2014 voitti Matkamessuilla vuoden Kotimaisen Matkakohteen. Vuosien varrella minulla on ollut ilo vierailla Taidehuvilalla useita kertoja, ja voin lämpimästi suositella vierailua muillekin. Kankarin Taidehuvila näyttelyineen on hieno paikka, mihin kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa!