Jatkoimme matkaa Seefeldistä kohti Italiaa, ja ohitimme pian Innsbruckin. Muutaman kilometrin päässä kaupungista lähellä Italian rajaa ylitimme erään Euroopan komeimmista maantiesilloista. Vuonna 1961 valmistunut Europabrücke ylittää lähes kilometrin pituisena Wippin laakson, korkeutta sillalla on parhaimmillaan 190 metriä. Pysähdyimme sillan eteläpäässä ja kävimme napsimassa muutaman valokuvan. Kun kävelee sillalla, voi tuntea sen notkuvan kun henkilöautot ja raskaat ajoneuvot ajavat sitä pitkin. Olimme liikkeellä perjantaina jolloin oli todella paljon rekkoja liikkeellä, suurin osa niistä oli onneksemme menossa pohjoiseen päin. Vaikka olemme ajaneet jo useana vuonna samaa reittiä Italiaan, koskaan ennen ei ole ollut niin pitkiä rekkajonoja kuin tällä kertaa. Toinen pohjoiseen päin menevä kaista oli täynnä rekkoja, jotka seisoivat jonossa tai parhaimmillaankin matelivat eteenpäin jalkamiehen vauhtia. Meillä sen sijaan matka joutui mukavaa 130 km/h vauhtia.

DSC_6429.jpg

Heti Italian rajan ylityksen jälkeen sukelsimme melkein kilomerin pituiseen tunneliin, jonka jälkeen pääsimme Brennerin solaan. Sola on yksi vilkkaimmista liikenneyhteyksistä Alppien yli, minkä takia maantieliikenne ruuhkautuu varsinkin lomakausina ja viikonloppuisin. Reitin suosio johtuu toisaalta solan mataluudesta, toisaalta sen edullisesta sijainnista: solaan on hyvät yhteydet niin pohjoisesta kuin etelästä. Sola on ollut niin taloudellisesti, poliittisesti kuin sotilaallisestikin merkittävä jo varhain roomalais- ja keskiajalla. Brennerin solan on arveltu olleen jo pronssikaudella käytössä meripihkan kauppareittinä. Nykyään Brennerin solan kautta kulkee kolme liikenneväylää: vanha kylien kautta kulkeva maantie, vuosina 1964–1972 rakennettu maksullinen moottoritie (eurooppatie E 45– Itävallassa tienumero A13 ja Italiassa A22) sekä vuonna 1867 valmistunut Innsbrukin ja Veronan välinen rautatie. Brennerin alitse on rakenteilla 55 kilometriä pitkä rautatietunneli, Brennerin pohjatunneli Fortezzasta Innsbruckiin. Tunnelin on tarkoitus valmistua vuonna 2025. Tunneli yhdistyy Innsbruckin lähellä olemassa olevaan tunneliin, jolloin yhtäjaksoisen rautatietunnelin pituudeksi tulee 64 kilometriä.

Vaikka olemmekin ajaneet jo useamman kerran solan kautta Italiaan, kauniisiin vuoristomaisemiin ei koskaan kyllästy. Ja joka kerta hämmästelemme solan pituutta; vuoria vain riittää ja riittää, melkein parisataa kilometriä. Reitti on myös hyvin nautinnollinen ajaa; se on suurimmaksi osaksi nelikaistainen, eli kaksi kaistaa molempiin suuntiin, joten tilaa riittää eikä koko ajan tarvitse olla pala kurkussa niin kuin pienemmillä ja jyrkemmillä vuoristoteillä. Tätä reittiä voi suositella, varsinkin jos ei ole liikkeellä pahimpaan loma-aikaan, silloin joutuu varautumaan myös ruuhkiin.

DSC_6460.jpg