Olemme viettäneet juhannusta tänä vuonna Gardajärvellä miltei 30 asteen helteessä. Gardajärvi on Alppien juurella sijaitseva Italian suurin järvi, joka on maisemiensa ja leudon sään ansiosta suosittu lomakohde. Järven pinta-ala on n. 370 km2 ja pituus melkein 52 km. Aikaisemmilla kerroilla olen yöpynyt järven pohjoisosassa Rivassa, jota ympäröivät jylhät vuoret. Tällä kertaa hotellimme sijaitsi järven eteläpäässä Desenzanossa, missä yövyimme aistikkaassa neljän tähden hotellissa. Hotelli oli todella viihtyisä ja siellä oli hyvä palvelu, että sinne voisin mennä toistekin. Harvoin aamiaisella on sitä varten kokki tekemässä asiakkaalle juuri sellaisen munakkaan, millaisen hän haluaa. Itse en aamulla saata syödä paljon mitään, mutta miehelle munakas näytti maistuvan. Minulle on tärkeintä saada tarpeeksi hyvää kahvia, ja tällä kertaa sain nauttia sen ulkona kauniin maiseman kera. Olisi ollut kerrassaan synti istua sisällä kun kerran pääsi uloskin!

Maukkaan aamiaisen jälkeen lähdimme ensin hoitamaan asioita, mm. ostamaan SIM-korttia tähän i-Padiin millä nyt kirjoitan. Italiassa passeja tarvitsee milloin mihinkin, ja tällä kertaa sitä tarvittiin kuukauden prepaid-liittymän hankkimiseen. Hotellissa passit tarkistetaan automaattisesti samalla kun niistä otetaan kopiot.

Kun saimme asiat hoidettua lähdimme ajelemaan Rivaa kohti pitkin itäpuolen rantatietä, jota hyvällä syyllä sanotaan joskus maailmankauneimmaksi. Maisemat ovatkin hyvin kauniit, kun toisella puolen tietä kimmeltää kirkasvetinen järvi ja toisella puolen kohoavat jyrkät vuoret. Kauniita paikkoja toki maailmassa riittää mutta Gardajärvi on ehdottomasti yksi suosikeistani. Harvaan paikkaan tekee mieli palata mutta tänne voi tulla aina uudestaan. Kävimme Rivassa kahvilla ja paluumatkalla etsimme sopivaa uintipaikkaa, ja lopulta sellainen löytyikin. Vesi on näin alkukesällä vielä raikasta mutta samalla hyvin virkistävää. Rannat ovat täynnä kiviä minkä takia Garda ei olekaan mikään varsinainen rantalomakohde. Sen sijaan järven pohjoisosa on hyvin suosittu surffareiden keskuudessa, sillä järvellä puhaltaa harrastukseen sopivat tuulet.

Muutenkin sää on alkukesällä varsin oikukasta kuten tänäkin viikonloppuna. Koko viikon kestänyt helleaalto purkautui illansuussa rankkasateeseen ja kovaan raekuuroon, mikä sai palmut huojumaan. Ehdimme hotellille juuri ennen rankkaa sadetta ja pääsimme sisälle kuivin jaloin. Rajuilma kesti tuskin puolta tuntia kauempaa mutta teki pahaa jälkeä auton konepeltiin. Sitä emme tosin vielä illalla tienneet kun nautimme illallista kaunista auringonlaskua ihaillen ja tuijottaen haaveellisina punaisenhohtoista auringonsiltaa...